Ai, AI-teksten herschrijven
Als professioneel tekstschrijver, geef ik je tips hoe je je AI-tekst herschrijft. Zodat je een unieke en persoonlijke mail, blog of update schrijft, die blijft hangen bij zoekmachines en lezers.
Waarom AI-teksten herschrijven?
AI zie ik vooral als sparringspartner, dus ik vind het logisch dat je een AI-tekst herschrijft. Maar waarom is het belangrijk?
- Je voegt gevoel, nuance en persoonlijkheid toe. Hierdoor blijft je tekst beter hangen bij je doelgroep. Zij leren jou of je bedrijf kennen. Niet alleen door wat je schrijft, ook door de manier waarop.
- Betere vindbaarheid in zoekmachines en AI-tools. Je maakt je tekst uniek, dat vinden lezers en zoekmachines fijn.
- Controle over inhoud en feiten. AI maakt fouten en jij bent verantwoordelijk voor de uiteindelijke tekst die je plaatst of stuurt. Door te herschrijven kun je feiten checken en bijvoorbeeld bronnen toevoegen.
Hoe herschrijf je een AI-tekst?
In 8 stappen maak je van je AI-tekst een uniek en persoonlijk verhaal.
Lees verder na de afbeelding
Je website en socials altijd actueel?
Stappenplan AI-teksten herschrijven
Voorkom dat je AI-tekst je doel voorbij schiet, vlak blijft of vol fouten staat. Volg deze stappen.
Bereid je voor
Het allerbeste is dat je een agent of GPT maakt en deze voed met je tone-of-voice, huisstijl en voorbeelden. Hiervoor heb je een betaalde account nodig. Heb je dat niet? Verzamel dan je input op je computer en gebruik het in je prompt.
Genereer je tekst
Gebruik deze voorbeeldprompt om een tekst te genereren:
“Schrijf een tekst van 800 woorden over [onderwerp], bedoeld voor [doelgroep]. De toon is [tone-of-voice]. Gebruik voorbeelden, concrete taal en een originele invalshoek. Vermijd clichés en standaardformuleringen. Gebruik deze website [je website] en bijgaand document als inspiratie.”
Check de structuur
Kijk eerst naar het grote plaatje: welke onderwerpen worden er behandeld en in welke volgorde? Is dat logisch? Schrap blokken tekst die je overbodig vindt, zet ze in een logische volgorde. Voeg tussenkoppen toe voor structuur en leesbaarheid.
Controleer de feiten
AI maakt fouten, hallucineert en is onnauwkeurig. Check daarom altijd uitspraken en claims bij een betrouwbare bron of expert. Voeg deze eventueel toe aan de tekst. Reken sommen na. Onthoud: jij bent uiteindelijk verantwoordelijk voor de tekst.
Voeg toe wat je mist
Nu je de tekst zo voor je ziet, mis je dan een bepaalde invalshoek? Of een onderwerp? Voeg die toe. Gebruik deze voorbeeldprompt:
“Schrijf nog 150 woorden over [onderwerp] met deze insteek: [insteek] zodat de lezer [doel].”
Redigeer zinnen en woorden
Kijk nu gedetailleerder naar de tekst. Let op herhaling. Is iets al gezegd? Schrap dan een zin waarin het nóg een keer wordt uitgelegd maar dan met andere woorden. De lezer is ongeduldig en onthoud meer dan je denkt.
Let op clichés en lege zinnen en woorden, voegt het echt iets toe? Zo niet, haal het dan weg. AI staat erom bekend om wollige e-mails en teksten te schrijven. Wees dus bondig en kort, zeker als je voor ondernemers schrijft.
Optimaliseer voor vindbaarheid
Gaat het om een webtekst? Vraag je AI-tool om weer mee te denken. Dit keer over je zichtbaarheid in zoekmachines en AI. Kopieer en plak de volgende prompt:
“Check de volgende tekst op vindbaarheid in zoekmachines en AI-tools. Ik wil dat [doelgroep] die op zoek is naar [onderwerp] en dit wil [weten/kopen/volgen] mijn website vindt. Stel verbeteringen voor in structuur (opsommingen), koppen, metadata en gebruik van zoekwoorden en vraag- en antwoordlogica.”
Maak het persoonlijk
Je kunt AI erom vragen maar je kan het ook zelf doen: leuk je tekst op. Bijvoorbeeld door de tekst te onderbreken met een citaat, woorden te vervangen of eigen voorbeelden toe te voegen. Uiteindelijk wil je dat de tekst klinkt zoals jij bent. Je persoonlijke unieke stijl.
Kenmerken van AI-teksten
AI-teksten zijn (nog) gemakkelijk te herkennen. Dat komt omdat ze allemaal:
- een algemene invalshoek hebben
- containerbegrippen gebruiken zoals ‘het is essentieel om’ en ‘in de hedendaagse wereld
- geen persoonlijke ervaring of mening bevatten
- een beleefde neutrale toon hebben
- woorden of zin(structuren) herhalen, zodat de tekst ‘wollig’ is
Veelgemaakte fouten
Je AI-tekst herschrijven kost tijd en aandacht. Wil je je er gemakkelijk vanaf maken? Dan trap je waarschijnlijk in deze valkuilen:
- Letterlijk alleen woorden vervangen of een zin omgooien. Je mist de kans om naar de structuur van de gehele tekst te kijken, je eigen inhoud toe te voegen en levendige citaten of voorbeelden die een tekst eigen maken.
- Geen eigen insteek kiezen. De tekst zal dan meer als een feitelijke opsomming lezen, hij blijft vlak.
- Te veel jargon laten staan. Je tekst lijkt op het eerste gezicht prima, maar je lezer heeft al vijf keer hetzelfde gelezen op andere websites of socials.
- Niet schrappen. Een AI-tekst bevat teveel herhalingen. Kort zoveel mogelijk in tot overblijft wat je echt wil zeggen of je publiek moet weten. Zeker als ondernemers je doelgroep zijn, maak dan direct je punt.
Herschrijven van AI-teksten: conclusie
AI is een krachtig hulpmiddel, je genereert in no time een eerste versie van je tekst. Zo kan je meer aandacht besteden aan de inhoud en de manier waarop je iets zegt. Het finetunen van je tekst. Als je jouw insteek, voorkeuren en tone of voice toevoegt, dan onderscheid je je niet alleen in de zoekresultaten maar ook bij je lezer.
